|
|||||||||
HrySborníček her obsahuje různé hry, které jsem hráli na našich táborech, kromě jiných, nebo budeme hrát, na dalších, plánovaných misích. Jsou zde uvedena pouze pravidla her, nezbytná motivace her je vymýšlena na konkrétní misi a bývá natolik různá, že děti kolikrát nepostřehnou, že hrají jednu a týž hru dva roky po sobě. Seznamovací hryHry na odpoledneHry do místnostiNoční hry |
Nedívej se na mě Pomůcky: žádné Hra šestého smyslu. Hráči utvoří kruh. Zde je důležitá role organizátora, který říká "teď". Hráči v kruhu se dívají na zem. Na povel teď, se podívají na kteréhokoliv hráče. Cílem je nestřetnout se pohledem. Pokud k tomu doje a střetly se pohledem vypadávají a dřepnou si. Zaškleb se! Pomůcky: žádné Hra na pobavení. Princip hry je stejný jako tichá pošta. Jeden pošle grimas.
Cílem je co nejvěrohodněji napodobit grimas tak, aby k "autoru" došel co nejpodobnější. Obměna!!!!! Číselná seznamovačka Pomůcky: kartičky s čísly Hráči dostanou lístek s čísly od 1-33. Na každém lístečku bude zakroužkované jedno číslo a to číslo bude patřit dítěti, které jej vlastní. Úkolem dětí je, pohybovat se ve vymezeném prostoru a potkávat se s ostatními. Když se dva setkají, řeknou si: Ahoj, já jsem Isis a hledám dvojku. Ahoj já jsem Tomáš, ale nejsem 2. VŽDY SI PODAJÍ RUCE! Pokud najde osobu s číslem, kterou potřebuje, OBEJMOU SE, zopakují si jména, prohlédnou se a snaží si zapamatovat jeho jméno, poté si zapíše jeho jméno k číslu. Ten, kdo má všechna jména, postaví se na místo kde byl nástup a vyvolává své číslo, když někdo k němu přistoupí, poví mu své jméno - viz. dříve Číselná seznamovačka - pokračování Pomůcky: nádoba s lístečky na losování čísel Všichni sedí u oddílových stolů, vzájemné si pomáhají opakovat jména, radí si atd. Společně určí se domlouvají kdo vyšlou bojovat ze svého týmu. Zástupce přistoupí k organizátorům a pokusí se získat body pro oddíl. Vylosuje si 5 čísel (zakroužkované číslo na lístečku z předchozí hry) - vylosovaná čísla nastoupí a jedinec hádá jejich jména. Za každou uhádnutou osobu získává bod pro oddíl. Sladkou odměnu získá ten, kdo uhádne alespoň 4 osoby. Běhací člověče, nezlob se Pomůcky: tácy, kostky, lana na vyznačení běžecké dráhy
Štafetový běh se zprávou Pomůcky: svitek se zprávou Oddíly soutěží mezi sebou o to, který z nich rychleji dopraví zprávu do cíle a přinese zpět odpověď. Každý člen oddílu běží 50m úsek. Nutný je stejný počet soutěžících v oddílech. Vedoucí před začátkem hry rozestaví jednotlivé posly ve vhodných odstupech, kde čekají, až k nim doběhne předcházející posel. Od něho převezmou poselství, předají ho dalšímu a na jeho místě čekají na odpověď. Hra končí donesením poselství do tábora, kde je cíl. Běhací kvíz Pomůcky: 50 otázek, kostka, startovací lístek, stopky Vedoucí si rozdělí libovolně očíslované otázky a rozmístí se na stanoviště. Otázek je 50. Hra začíná na určeném místě, kde se hází kostkou (pouze jedno místo). Každé dítě tam dostane kartičku se jménem a startovacím časem. Hodí si kostkou a běží k otázce číslo….to co si hodil, která je na jednom ze stanovišť. Pokud na ni správně odpoví, získává podpis vedoucího a běží si hodit kostkou. Vržené číslo se mu přičte k číslu na papírku. Kdo však nezná správnou odpověď, poběží na předem domluvené stanoviště, kde za správnou odpověď musí splnit úkol. Se správnou odpovědí běží k již známému vedoucímu pro podpis. Cílem hry je odpovědět na otázku s číslem 50 a lísteček odevzdat na startu, kde se zapíše konečný čas (místo, kde se házelo kostkou). Samozřejmě vyhrává to dítě, které dosáhlo otázky 50 v nejkratší době (od konečného času se odečte čas startovací). Kimovka Pomůcky: lístečky s moudry a psací potřeby Na startu každý dostane lísteček se dvěma moudry (použijeme jiný jazyk nebo šifru). Každý běží sám, jen malí po dvou. Běží se po minutě. Cílem hry je běžet po fáborkách a hledat význam slov, které budou rozmístěny viditelně po trase. Hodnotí se čas i správné vyluštění. Každý hráč musí ještě před cílem zprávu vhodně přepracovat a říci předem určenému vedoucímu, od kterého získá podpis, poté smí do cíle. Přenášení ohně Pomůcky: fáborky, zápalky, vše co dá příroda Po fáborkách se dojde na stanoviště, kde bude rozdělaný oheň, který bude střežit jeden z vedoucích. Dříve než děti dorazí k ohni, musí cestou splnit úkoly na stanovištích. Poté dorazí k ohni a jejich úkolem bude přenést část ohně do tábora, kde ho musí znovu oživit (musí hořet). Tuto hru často spojujeme s luštěním bílého pergamenu, který je psán neviditelným písmem. Papír se nahřívá nad ohněm a na bílém pergamenu se objeví písmo (zprávo). Jak vytvořit Neviditelné písmo? Použijte místo propisky špejli a namáčejte ji do mléka nebo octu. Siamská dvojčata Pomůcky: šátky, kostky, kartičky s lékařskou diagnózou Tato hra se hraje ve dvojicích, kdy dvojice tvoří siamské dvojce (svázáni k sobě nějakou částí těla). V okolí tábora bude 5 stanovišť- nemocnic (nemocnice 1,2,3,4,5), ve kterých se dvojčata nechávají operovat - snaha se oddělit. V každé nemocnici si 3x hodí kostkou, pokud hodí číslo dané nemocnice můžou se zúčastnit operace na odčlenění od sebe. Pozor ne každá operace se může zdařit, proto si vylosují ze 4 lístků svou konečnou diagnosou, jak se operace zdařila. Např. Operace byla: úspěšná, neúspěšná-zůstáváte tak jak jste přišli, při operaci došlo ke komplikacím, proto jste byli přišití ještě jinou částí těla, nebo jen se znění připoutání za jiné. Záleží na vaší fantazii!! Koňské dostihy Pomůcky: žádné Závody oddílů. Určí se okruh běžecké trati. V průběhu dne si oddíly sbírají body (1 bod = 10 dřepů). Vedoucí si zapisují body + pořadatel do začátku závodů daruje každému týmu 20 bodů. Před každým běžeckým kolem si oddíl musí vsadit na koně - za oddíl chodí vsázet jeden z oddílu, který byl zvolen zástupcem (koně vybírá celý oddíl). Koni v této hře jsou samotné děti, které si na začátku vylosují čísla pořadí startujícího koně. Tzn., že v každém kole běží zástupce oddílu ve vylosovaném pořadí, každé kolo je však jiné (různé disciplíny, skok snožmo, po jedné noze, běh pozadu atd.) Jakým stylem kůň poběží se dozví těsně před odstartováním kola tzn. že i koníci jsou překvapeni. Westernové městečko Pomůcky: vypsány v následujícím textu Hra pro celý tábor na celé odpoledne."Dostali jste se do městečka kde to žije. Hazard, rvačky, šibenice a rýžování
zlata je zde na denním pořádku. Bary fakčí o sto šest. Aby jste si zde mohli užívat, musíte mít peníze." Boj o vlajku Pomůcky: žádné Každý oddíl má svou pevnost ve které střeží vlajku. Hráč vlastní 3 náboje (hadrové koule). ZASAŽENÝ hráč je povinen si lehnout na zem a napočítat do 20. Poté pokračuje ve hře. Pokud je někdo spatřen, že švindluje (neleží a nepočítá, přestože je raněný a porušuje pravidla hry) je na 10 minut diskvalifikován a uvržen do žaláře v táboře (vedoucí který ho přistihl mu napíše na čelo značku a po uplynutí trestu v žaláři se značka škrtá), kde si svou nečestnost odpracuje např. (sbírání papírků v táboře atd.). Na trase jsou vedoucí a praktikanti, kteří kontrolují průběh hry. Jeden vedoucí je ve vězení jako žalářník. A dva jako zásobovači životů. Hra je však složitější. Každý hráč bude vlastnit za pasem šátek, který zobrazuje jeho život.
Ten si musí pečlivě střežit. Pokud přijde o život, vrací se do tábora, kde mu bude za trestný bod přidělen nový život. S ukradeným životem se v průběhu hry také vrací do tábora, kde získáváte body pro oddíl. Po odpískání hry se body nepřipisují! Ukradená vlajka musí být odevzdána v táboře před odpískáním konce hry a je ohodnocená + 50 body. Lovci Pomůcky: žádné Vedoucí představují různé druhy zvířat. Každý má svou hodnotu. Rychlejší - větší, pomalejší - nižší. Úkolem dětí je: nalovit co nejvíce zvířat. Za chycené zvíře obdrží lístek se značkou. Děti až do konce hry neznají bodové měřítko. Aby to však děti (lovci) neměly tak jednoduché, musí běhat ve dvojicích ( drží se za ruce). Trifidi Pomůcky: pet s kamínky nebo vše co chrastí, šátky na oči Ráno přes snídaní, místo rozcvičky - nástup - rozdělení do dvojic - jeden zavázané oči, druhý svázány ruce (šátky), pokračování u snídaně - jeden nevidí a druhý má svázány ruce.
Vyprávění příběhu o TRIFIDECH: Boj o poklady Pomůcky: Kartičky s čísly 10-99 pro každé družstvo, gumky na hlavu, poklady. Ideální jsou papírové kartičky zasunuté v obalu na doklady, asi 13x8 cm, aby se nekrčily atd. Tábor je rozdělen na dvě (tři, čtyři) družstva. Každé družstvo má své poklady (obrázky, předměty, …), se kterými jdou asi 500m z tábora každý na jinou stranu. Na daném místě utvoří svůj základní tábor. Poklady (5-10) rozmístí kolem tohoto svého tábora (asi 10m). Každý hráč má jeden život v podobě kartičky s číslem, které má připevněné gumovou páskou na čele. Život ztratí, pokud protivník uvidí jeho číslo a zavolá ho. Ten potom umře a musí zpátky do tábora pro nový život (kartička s jiným číslem). A teď to začne….. Hráči podnikají výpravy, aby se zmocnili protivníkových pokladů a donesli do tábora. Mohou být samozřejmě pronásledováni a poklad může být zachráněn. Pokud je ukradený poklad v protivníkově táboře, nemůže být zachráněn. Pouze zpátky vybojován. Musí se pohybovat tak, aby nebylo spatřeno jeho číslo. Ale nesmí si ho zakrývat rukou. Je dovoleno pouze skrývat číslo o strom, o zem nebo o čelo jiného spoluhráče. Fyzický kontakt je ZAKÁZÁN!!!!!!!!!!! Čísla se mohou i tipovat, ale jen třikrát a pokud se potřetí netrefí, ztrácí život. Každý může jednat na vlastní pěst, ovšem efektivnější a nejlepší variantou je taktika více spoluhráčů. (např. rozdělení družstva na obránce a útočníky. Obránci pozorují z tábora a jakmile uvidí útočníka(y), snaží se zjistit jeho číslo. Problém je v tom, že útočník může jeho číslo vidět taky. Jenže obránce má u sebe (v táboře kartičky s druhými životy :-) Jako kontrolu to chce min. jednoho vedoucího do každého tábora. Také musí být znám terén okolí tábora tzn. hra ke konci tábora. Kostka Pomůcky: kostky o táboře a jeho blízkém okolí budou rozmístěny stanoviště. U každého bude vedoucí s kostkou. Po hromadném startu obchází stanoviště. Jejich úkolem je hodit číslo stanoviště (3 hody). Když dané číslo hodí, získá číslo stanoviště a podpis. Až obejde všechna stanoviště, půjde se nahlásit do jídelny, kde bude zapsáno jejich pořadí. Toaleťák Pomůcky: toaletní papíry Úkolem je projít vyznačenou stezkou s rozvinutým toaletním papírem v co nejkratším čase a s co nejdelším papírem doběhnout do cíle. Hanojské věže Pomůcky: různě velké koláče dřeva Logická skládanka. Vaším úkolem je přeskládat objekty z jedné věže na jinou volnou věž, ale nelze pokládat širší patra na užší. Věž se skládá ze sedni různě velkých koláčů dřeva postavené na sebe do věže. Přenášet se smí pouze po jednom kuse. Mezi dvěmi věži jsou tři mezi stanoviště. Vyhrává ten kdo věž přemístí v nejrychlejším čase. Socha Pomůcky: mouka, voda, plavky Vybereme jednoho odvážlivce rodu mužského, který se musí jít rychle převléci do plavek, a ze kterého se pokusí udělat sochu. Každý oddíl dostane kilo hladké mouky a vodu. Sochu vytvoří tak, že ho budou za pomoci vody obalovat moukou. Nezáleží na rychlosti, ale kvalitě. Křížovka Pomůcky: vyluštěná křížovka a pro oddíly prázdné tabulky křížovky Soutěž oddílů. Oddíl dostane mřížku. Nahoře- vodorovně jsou čísla a svisle písmena. Jednotlivě běhají k předem danému místu, kde je vedoucí a ptají se ho pomocí směrnic na písmeno. Např. pod D5 je písmeno J. Magie Pomůcky: cedulky, lístečky, tužka, papír, spínací špendlíky Motivace: Lochness příšera Pomůcky: chractidlo, materiál na výrobu lodi (kartony - není špatné jako loď použít židličky) Motivace o jezeře a příšeře pojídající lidi a lodě. Zadání úkolu: "sehnat materiály na postavení lodi a sestavit posádku. Materiál - kartony na postavení lodi najdou v táboře, na kterých bude nakreslen znak družstva a napsány jména (každé družstvo = 4 kartony na niž budou napsány jména členů posádky). Hráči dostanou chvíli čas, aby se v týmu seznámili a vymysleli si název lodi, na které budou přeplouvat na ostrov. Seznámení s pravidly. Jak se plavit přes jezero a s nebezpečím, které je může při plavbě potkat (lochness příšera). Hráči si na startovní čáře postaví loď - libovolně si položí na zem kartony tak, aby se každý dotýkal alespoň jednoho kartonu. Na kartonech mají hráči velmi málo místa, proto musí být opatrní a spolupracovat. Cílem je pohybovat se po kartonech, které si přemísťují tak, aby nikdo nešlápl do vody (jinak je sežrán příšerou) a aby se domlouvali naprosto v tichosti, nebo se probudí příšera, zaútočí a ukousne jim část lodi. Předpokládá se, že lochness příšera někteří dítě chytí a zajme (utopí). Proto je dobré vymyslet si postavu s magickou silou, který je za úkol zachrání (oživí). Stonožka Pomůcky: šátky, stopky Družstvo se postaví těsně za sebe do stoje rozkročného se sváží se jim pravé nohy k sobě a levé ruse k sobě. Úkolem je projít vytyčenou trasu s úkoly v určitém časovém limitu. Latrína Pomůcky: žádné Motivace: Přišly průjmy. A ještě je jich několik druhů. Je to špatné. Nejdůležitější je dostat se včas na latrínu. A toaletní papír se stává otázkou života a smrti. Sehrát scénku na toto téma by myslím neměl být problém. Pašeráci Pomůcky: Motivace: Rozcestník - pyramida Pomůcky: žádné Hra na způsob pyramidy - běhačka po lese. Všichni začínají na spodní příčce pyramidy, která má např. 9 otázek. Na začátku se dětem přidělí číslo začáteční otázky (ze spodní části pyramidy - důvod aby se nehromadili všichni u jedné otázky.) Každá správná odpověď vede o příčku výše. K cíli vede jen jedna správná cesta, bohužel přes spoustu rozcestí. Na těch budou mít vždy děti volbu jedné ze tří možností (na otázku budou 3 možné odpovědi. Někdy bude potřeba znalostí, jindy odhad či tip), která je poté nasměruje na další cestu. Na některých křižovatkách budou stát organizátoři, děti u nich budou plnit úkoly. Po splnění budou nasměrování na další rozcestí. Cílem hry je dojít zdárně do cíle - na samý vrchol pyramidy. Želvičky Pomůcky: všechno zelené + schovávat bedýnky a krabice na krunýře, možnost využití hrnců. Motivace: Záchrana ohrožených druhů Pomůcky: žádné Motivace: Autobus Pomůcky: provázky, nůžky a přírodní materiál Hráči mají k dispozici klubko provázku a nůžky. Základním úkolem je sestrojit z větví a provázku „autobus“(žebřík),
kde každý otvor představuje jedno sedadlo pro jednoho oddílového cestujícího. Dále si hráči musí sbalit do batohu
několik věcí: peníze, pas, mapu, pití. Výstup Pomůcky: tužka, fáborky, kostky, rozcestníky, listina Motivace: Bingo Pomůcky: žádné
Pepíčku, pípni Pomůcky: žádné V každém kole se utkají dva hráči. Oběma zavážeme oči, do rukou jim dáme šátek s uzlem na konci a umístíme je do kolečka. Poté jeden z nich prohlásí: "Pepíčku pípni!", druhý pípne a první se ho snaží trefit šátkem. Pokud se trefí, tak získává bod. Pak si role vymění. Hrajeme do tří bodů. Mumie Pomůcky: toaletní papír Jedná se spíše o soutěž. Oddíl si zvolí jednoho zástupce, který bude představovat mumii. Oddíl má za úkol ho omotat toaletním papírem. Pak už záleží jen na mumii jak je kreativní. Poté následuje focení v originálních polohách. Mumie musí být kvalitně omotána, aby při focení nedošlo k poškození. Hodnotí se fotografie. Posmrtné masky Pomůcky: prouzky sádrového obvazu, nádoba s vodou, toaleťák na oči, indulona Nastříháme si sádrový obvaz na pásky. Jeden bude tvořit a druhý hraje mrtvého, kterému se bude dělat odlitek
obličeje. Ples upírů Pomůcky: žádné Motivace: Sedím, myslím, líbám Pomůcky: židle Židlí je o jednu více než hráčů. Ten kdo sedí po pravé straně od volného místa si přesedne a řekne "Sedím", další si přesedne a řekne "Myslím" a třetí si opět přesedne a řekne "Líbám", načež řekne jméno přítomné osoby opačného pohlaví. Ta se zvedne, přesedne si a políbí toho, kdo ji zavolal. Tím se uvolní nové místo, takže hra může směle pokračovat. Trojnožka Pomůcky: tři klacky na vytvoření trojnožky Hráči vytvoří kolečko kolem trojnožky, chytnou se za ruce a začnou kroužit okolo. Při kroužení se snaží tahat ostatní tak, aby shodili trojnožku. Kdo shodí trojnožku vypadá. Dvojice, která se pustí, vypadává také. Vyhrává ten, kdo zůstane jako poslední. Městečko Palermo Pomůcky: žádné Na počátku hry rozhodčí obejde "spící" hráče a potají (třeba jedním / dvojím poklepáním na temeno hlavy) určí mafiány, pro pokročilejší také komisaře Cataniho. Ubohá kočička Pomůcky: žádné Jeden hráč je uprostřed kolečka, chodí po čtyřech o občas se začne k někomu tulit a vrnět. Dotyčný musí beze smíchu říct "Ty moje malá, ubohá kočičko, nemám na mlíčko, jdi o dům dál". Pokud se zasměje, tak se vymění, jinak jde kočička dál. Soutěž o nejdelšího hada Pomůcky: papír A4 Z papíru A4 vytrhat nejdelšího hada Klobouk plný překvapení Pomůcky: žádné Děti sedí na židlích, které tvoří kruh. Organizátor pouští hudbu a kdykoliv ji pauze. Po kruhu koluje klobouk s lístečky na kterých je napsáno, co má předvést nebo udělat. Např. předveď žížalu v křeči_ zatancuj kankán nebo labutí jezero_ vyber si soupeře a předveďte sumo zápas atd.) Disciplíny Pomůcky: žádné Každý oddíl vybere 5 svých zástupců na disciplíny (oddíl neví která disciplína bude - pošlou ho naslepo). Poté si
zástupci vylosují disciplínu: odvážlivec, jedlík, zručnou ruku,pomocníka a šumáka: Evoluce Pomůcky: žádné U této hry je 5 základních vývojových stupňů: kuli-kuli, pip-pip, dyno-dyno, uááá, člověk. Ke každému stupni patří charakteristický zvuk (viz. název) a pohyb. Pohyby se dají těžko slovně popsat, takže si vymyslete vlastní. V principu platí, že nižší stupně (kuli, píp) se pohybují v podřepu a čím vyšší stupeň, tím napřímenější. Molekuly Pomůcky: žádné U této hry je důležitá heterogenost hráčů. Zvolíme předříkávače a ten potom předříkává následujícím způsobem : "Molekuly kmitají" (to značí začátek kola, všichni hráči poskakují a vzájemně se prolínají), "Vytvoříme molekuly homo/hetero dvou/tří/čtyř/..." - na tento signál začnou hráči vytvářet skupinky. V každé skupině musí být přesně tolik lidí kolik předříkávač řekl a navíc se musí řídit předponou homo či hetero. Homo znamená, že ve skupině jsou pouze osoby jednoho pohlaví, hetero značí, že v každé skupině musí být, alespoň jeden muž a jedna žena. Ti co se nedostanou do žádné skupiny vypadají a dále nehrají, ostatní pokračují dále ("Molekuly kmitají" ...). Hrajeme tak dlouho, až zbudou poslední dva hráči a ti vyhráli. Soutěže na lavičce Pomůcky: lavičky
Každé družstvo bude mít dvě své lavice na kterých budou stát a řadit se podle zadání úkolů. Nikdo se nesmí dotknout země. Každé družstvo si může vsadit 1. žolíka (dvojnásobek bodů) a to před vyslovením úkolu
- disciplíny: Čokoládožrout Pomůcky: pudink s lentilkami, zmrzlá čokoláda, příbor, kostka, velké odlečení a hlavně lyžařské rukavice Uvaří se příšerně dobrý pudink z trojité až čtyřté dávky a hustě se posype lentilkami (nebo zmražená čokoláda - min 4x). Pak se kolem něho ostatní rozsadí do kruhu a chvíli na něj civí (to dodá hře správné drama :))) Hra začíná tak, že se hází dokola kostkou - komu padne šestka, ten si musí nasadit čepici, rukavice a velké tepláky a teprve poté popadne vidličku a může se začít cpát. Hlídková věž Pomůcky: šátek, baterka, poklady, svíčky, zápalky, zavařovací skenice na svíčky, stopky Vytvoří se ohnivý kruh a to pomocí svíček ve sklenicích. Uprostřed stojí vedoucí jako strážce hlídkové věže se
zavázanýma očima a střeží pomocí baterky prostor kruhu (ve kterém jsou rozmístěny např. dobroty). Hra se hraje po
oddílech za úplné tmy. Po vysvětlení pravidel se děti rozmístí po kruhu. Každé dítě se postaví k 1 svíci. Postupně v
limitu 30 sekund po jednom vstupují do kruhu a po 1 věci si sbírají poklad (tzn. vezme lízátko a donese ho se své
sklenici a jde loupit znovu). Pokud je zasažen baterkou (paprskem) strážce, vrací se ke své svíci bez lupu a poté loupí
dál do vypršení limitu. Při této hře je zapotřebí absolutního ticha. Bludičky Pomůcky: lampiony, fixy, zápalky Vedoucí si na začátku rozdělí čísla. Každý se vyzbrojí lampiónem se svíčkou a zapalovačem. Hra se hraje za úplné tmy. Vedoucí se pohybují po předem domluveném prostoru. Záměrně se přemísťují se zhasnutým lampiónem z místa na místo. ? Ariadnina nit Pomůcky: provaz, šátky, louč, Ariadna s poselstvím Hra se hraje za úplné tmy, kdy děti po jednom absolvují rasu po provázku. Na startu se chytí provázku a končí u žena osvětlené loučí, která má na sobě ukryto poselství. Cílem je najít poselství a zapamatovat si ho. | |
© 11/2008 Martin a Domča Aktualizováno dne: 10.1.2010 |